Jak se daří mé online hře?

Středa, Březen 13, 2013

Je to téměř 14 dní co jsem začal na hře pracovat a pomalu ale jistě se začíná něco tvarovat. Posledně jsem psal že se nechám inspirovat již existujícími hrami. Sice mi to připadá trochu jako kopírování ale nic lepšího se asi vymyslet nedá. První věc, kterou jsem potřeboval vyřešit byly suroviny. Zápasil jsem se dvěma koncepty.

  1. Jedna měna použitelná na všechno.
  2. Několik druhů surovin, každá na něco.

První přístup je mnohem přímočařejší a hru do značné míry zjednodušuje ale zároveň ochuzuje o strategické variace, takže jsem jí nakonec zavrhl a zvolil jsem druhou možnost. Jenže jaké suroviny zvolit? Když se podíváme na klasické strategické hry, tak se jedná nejčastěji o dřevo, železo, kámen a jídlo. Když se podíváme na webové hry, tak je místo kamene často hlína. Z logického pohledu se ve středověku stavělo spíše z hlíny než z kamene a navíc je tato kombinace známá mezi hráči. Takže jsem zvolil webovou klasiku: Dřevo, železo, hlína, jídlo. Ceny různých věcí se budou ladit nějak v průběhu testování. Momentálně je moc neřeším.

Budovy, které je možné postavit

Hlavním rozdílem oproti jiným hrám je možnost stavět různé stavby přímo na mapě. V Divokých kmenech nelze vůbec stavět na mapě, v Travianu lze stavět pouze další vesnice nebo obsazovat oázy. Já chci umožnit stavbu i jiných objektů.

Základem všeho bude osada, ve které se budou stavět další budovy, budovat armády, obchodovat atd. (Stejně jako v Travianu nebo Divokých kmenech). Osadu půjde rozšířit na vesnici, pak na město a nakonec ještě na velké město. Rozdíl bude v tom kolik stavebních parcel se bude v objektu nacházet. Aktuálně mám tuto vizi:

  • Osada: 6 parcel
  • Vesnice: 13 parcel
  • Město: 20 parcel
  • Velké město: 25 parcel

Některé budovy půjde postavit i vícekrát a bude záležet jen na hráči jaké budovy zvolí.

Další budovy na mapě

Kromě předchozích obytných objektů bude možné postavit i další jednoúčelové stavby. Některé budou mít strategický význam. Jiné budou sloužit pro získání surovin.

  • Farma – možno postavit kdekoli – produkuje jídlo
  • Železný důl – možno postavit v horských oblastech – produkuje železo
  • Pila – možno postavit u lesů – produkuje dřevo
  • Hliněný důl – možno postavit kdekoli – produkuje hlínu

Tyto čtyři stavby se musí nacházet vždy v blízkosti osady, vesnice nebo města. Přemýšlím nad vzdáleností 2-4 políčka dle druhu budovy.

Další stavby budou hrát strategickou roli:

  • Strážní věž – bude pokrývat určitou oblast na mapě, přes kterou zaznamená pohyb vojáků (Vysvětlím později).
  • Pevnost – Bude sloužit výhradně pro vojenskou osádku, nebude mít vlastní zdroje surovin. Vojáci žijí ze zásob.
  • Tábor – Speciální dočasná budova, kterou mohou postavit vojenské jednotky při přesunu.

Tyto budovy se mohou nacházet v libovolné vzdálenosti od nejbližšího města či vesnice.

Bojový systém

Abych vysvětlil účel předchozích třech budov, tak musím představit bojový systém hry, který se bude poměrně lišit od stávajících konceptů jiných her. V jiných hrách můžete běžně zaútočit na jakoukoli vesnici či hrad bez ohledu na to co se nachází mezi vámi a hradem, na který útočíte. Jednotky jsou přímo k hradu bez jakéhokoli obcházení a hrozby po cestě. Naopak obránce musí čekat až k němu dojdete a počkat co se stane. V mé budoucí hře to bude zásadně jinak.

Při útoku si hráč zvolí přesnou trasu, po které vojáci půjdou. Nemůže jít přes vodu, řeka zpomalí jeho postup, přes lesy a hory neprojede vojenská technika a pohyb bude pomalejší a navíc přes hory neprojdou ani velké armády (Popřípadě budou decimovány). Nejlepší postup bude tedy po rovinatém terénu.

Hráč, na kterého se útočí nebude o útoku informován v okamžiku kdy jednotky vyšli na pochod ale až v okamžiku kdy je zpozoruje. To nastane ve třech případech.

  1. Když se přiblíží některé z vesnic či měst (Na vzdálenost 2-3 políčka)
  2. Když se přiblíží některé z pevností (Na vzdálenost 2-3 políčka)
  3. Když bude zpozorován strážní věží (Na vzdálenost 4-5 polí)

Do hry je tím přinesen okamžik překvapení a také potřeba ničit jedno město nebo pevnost po druhém a ne útočit přímo na hlavní město.

Možnosti útoku

Útočník má několik možností jak vést útok. První je klasický dobývací útok, kdy se útočí přímo na město. Obránce má výhodu oproti útočníkovi, protože je na svém území. Navíc pokud bude mít město hradby, pak se výhoda obránce znásobí. Během bojů může navíc dojít k poškození některých budov ve městě i když bude útok nakonec odražen.

Ničící útok: Tento typ útoku nemůže být veden proti městům a vesnicím, ty půjde vždy jen dobýt. Ničit lze všechny ostatní stavby na mapě. Pevnosti, strážní věže, tábory a stavby na suroviny.

Obléhací útok: Pokud má útočník dostatečně velkou armádu, tak může město, vesnici nebo pevnost a tábor obléhat. To znemožní přísun surovin z okolních objektů a znemožní využívat obchod. Jakmile dojde vojákům jídlo ve městě, tak začnou umírat bez boje. Pozor ale na to, že i na obležení lze zaútočit. V tom případě nemá armáda sice takovou výhodu jakoby zůstala ve městě ale pokud je silnější, pak stejně zvítězí.

Slučování armád: Útočník nemusí bojovat sám ale může si přizvat přátele z aliance. K tomu slouží právě tábory. Jakmile je tábor postaven, tak do něj mohou vstoupit další jednotky aliance a nakonec zaútočit společnými silami. Tábor se chová podobně jako obležení a je možné na něj také zaútočit.

Možnosti obrany

Obránce města může zůstat schovaný za městskými hradbami, kde má velkou obranou výhodu ale riskuje obležení nebo v případě přímého konfliktu zničení některých budov ve městě. Druhou variantou je protiútok. Můžete se utkat se svým nepřítelem ještě dříve než do města dorazí. V tom případě sice nebudete mít takovou obranou výhodu ale na vaší straně je moment překvapení. Výhodou této obrany je, že se nemusíte bát o to, že bude některá budova zničena.

Protiútokem se nemusíte bránit pouze z města, na který je veden útok ale můžete vyslat jednotky z jakéhokoli jiného města nebo pevnosti v dosahu. Čím dřív zpozorujete nepřítele tím dřív můžete adekvátně reagovat. Vhodným rozmístěním strážních věží zajistíte si včasné varování před útokem a můžete zformovat svou obranu.

Automatická obrana: Obránce může nastavit i jednoduchou automatickou obranu ve smyslu:

  • Když se vede útok (větší než xy) na město x, pak vyšli podpory z města y.
  • Když se vede útok (větší než xy) na cokoli, pak vyšli protiútok z města x.

Automatická obrana může být fajn ale může být i zneužita proti vám falešným útokem a dobytím města bez obrany. Aby to bylo fér, tak vyslané útoky nemůže útočník vzít zpět.

Závěrem

Byl bych rád kdybyste mi zde nechali názory na mé zamýšlené vlastnosti hry. Většina z toho co jsem zde psal ještě není hotová ale všechno k tomu směřuji. Jakmile toto bude hotové, tak uvolním betaverzi pro testování. Možná že to bude už koncem Března. Momentálně řeším základní věci jako stavění budov ve městech a produkci surovin. Další na řadě bude vytváření jednotek a bojový systém. Grafiku si nechávám až na úplný konec a budu muset někoho sehnat kdo by jí udělal. Zatím používám jen na rychlo načmárané malůvky :-) .

3 Comments

  1. Turek napsal:

    Já by jsem celý koncept položil na něčem jiném a to na surovinové bázi. Když si vemeš historii, tak táhnout vojskem bylo náročné, ať svým po cizím území, tak svým po svém. Protože společnost nedokázala vyrobit dostatek jídla a vše se vlastně odráželo o větší produktivitu v zemědělství. Tzn. pokud bylo úrodná země, měli koně, pluh, závlahu, tak mohla část populace pracovat mimo zemědělství. Možná to zní krkolomně ale stačí se zamyslet. Když pak plenily své okolí třeba avaři, tak jejím cílem nebylo pobrat v krajině vše, ale vzít tak aby se obyvatele nezmohli příště na odpor, zaseli, neumřeli hladem a udělali zásobu pro avary.

  2. Pavel napsal:

    Bronzi, a přehled příjmů na inwebstorovi už nebude?

  3. ronaldo napsal:

    vyzerá to veľmi zaujímavo, ak to bude fungovať presne tak ako tu píšeš, a bude ta hra aj pekne graficky spracovaná tak sa asi znovu pusítm do sveta online browser hier :) , len to potom nesprav tak, že tí ktorí si platia budú mať extrémne vysoké výhody

Napsat komentář k ronaldo Cancel reply